معرفی وبلاگ
سلام:بازدیدکننده گرامی برای حمایت ازتولیدات داخلی حتی الامکان ازخریداجناس خارجی پرهیزکنیددراین وبلاگ سعی می شودراه کارهای مناسب برای تقویت نیروی تولیدی این مرزوبوم ارائه گرددایده های شماعزیزان راجهت به قدرت رسیدن تولیدات وطن پذیراهستیم دریغ نفرمایید باتشکرمدیروبلاگ
دسته
توليد ايراني-افتخار جهاني
آموزش طراحي قالب براي تبيان
حمايت ازاقتصاد،كاروتوليدملي
لينگ دوستان
لينگ دوستان
لينگ دوستان
لينگ دوستان
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 497862
تعداد نوشته ها : 163
تعداد نظرات : 7
 حمايت از توليد ملي  حمايت از توليد ملي

ما می توانیم


ذائقه ایرانی ، کالای ایرانی


تولید ملی
Rss
طراح قالب
GraphistThem273

امروزه اهميت توسعه روستايي و نقش حياتي آن در توسعه و پيشبرد كشور بر هيچ كس پوشيده نيست و به باور كارشناسان و دست اندركاران امر، تحقق اين امر مهم بيش از هر چيز ديگري در گرو توسعه منابع انساني است به همين اعتبار اولويت رشد و توسعه منابع انساني بر ساير وجوه توسعه روستايي ، امري انكارناپذير مي نمايد. پس توسعه منابع انساني عامل كليدي و پيش شرط براي دستيابي به توسعه پايدار روستايي است و رسيدن به اهداف توسعه بدون استفاده از نيمي از پيكره جامعه يعني زنان ، امري غير ممكن خواهد بود و به همين دليل زنان روستايي آموزش ديده نقش موثري در توسعه روستايي خواهند داشت . با توجه به اينكه زنان روستايي وظايف و نقشهاي متعددي  بر عهده دارند از جمله  همسر، مادر، توليدكننده  محصولات زراعي و شريك در فعاليتهاي دامداري، كاشت،داشت ،برداشت،فرآوري،بازاررساني  و فعاليت در امور خانه و... با وجود اين زن روستايي با محدوديت ها و تنگناهاي زيادي روبرو هستند.آنها در دسترسي به زمين،اعتبارات و نيز خدمات ترويجي نسبت به مردان مشكلات بيشتري دارند.زنان روستايي بيشتر فعاليتهاي توليدي در بخش كشاورزي را انجام مي دهند. طبق آمار موجود حدود 5/6 ميليون نفر از زنان روستايي بطور مستقيم در


امروزه اهمیت توسعه روستایی و نقش حیاتی آن در توسعه و پیشبرد کشور بر هیچ کس پوشیده نیست و به باور کارشناسان و دست اندرکاران امر، تحقق این امر مهم بیش از هر چیز دیگری در گرو توسعه منابع انسانی است به همین اعتبار اولویت رشد و توسعه منابع انسانی بر سایر وجوه توسعه روستایی ، امری انکارناپذیر می نماید. پس توسعه منابع انسانی عامل کلیدی و پیش شرط برای دستیابی به توسعه پایدار روستایی است و رسیدن به اهداف توسعه بدون استفاده از نیمی از پیکره جامعه یعنی زنان ، امری غیر ممکن خواهد بود و به همین دلیل زنان روستایی آموزش دیده نقش موثری در توسعه روستایی خواهند داشت . با توجه به اینکه زنان روستایی وظایف و نقشهای متعددی  بر عهده دارند از جمله  همسر، مادر، تولیدکننده  محصولات زراعی و شریک در فعالیتهای دامداری، کاشت،داشت ،برداشت،فرآوری،بازاررسانی  و فعالیت در امور خانه و... با وجود این زن روستایی با محدودیت ها و تنگناهای زیادی روبرو هستند.آنها در دسترسی به زمین،اعتبارات و نیز خدمات ترویجی نسبت به مردان مشکلات بیشتری دارند.زنان روستایی بیشتر فعالیتهای تولیدی در بخش کشاورزی را انجام می دهند. طبق آمار موجود حدود 5/6 میلیون نفر از زنان روستایی بطور مستقیم در کاشت،داشت و برداشت محصولات کشاورزی حضور فعال دارندعلاوه بر این دختران روستایی نیز از کودکی به فعالیت کشاورزی و دامپروری مشغول می شوند.  با توجه به نقش مشارکت زنان در فرایند توسعه بایستی برنامه های توسعه و پروژه ها بگونه ای طراحی شوند که متضمن یکپارچه سازی و مشارکت زنان در تمامی سطوح باشد. از جمله برنامه های مهم دفتر امور زنان وزارت جهاد کشاورزی آموزش توانمند سازی زنان روستایی است که این طرح در استان هرمزگان نیز اجرا می گردد. یکی از اهداف مهم این طرح آموزش زنان جهت رسیدن به توسعه روستایی و نیز توسعه فعالیتهای بخش کشاورزی است که جهت آشنایی بیشتر با اهداف این طرح و اقدامات انجام شده گفتگویی با خانم افسانه بخشی ، مسئول آموزش زنان روستایی سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان انجام شده که با هم می خوانیم :
 
در ابتدا در خصوص توانمند سازی زنان روستایی و ضرورت آن توضیح دهید؟
توانمندسازی فرایندی است که طی آن فرد برای غلبه بر موانع پیشرفت، فعالیتهایی انجام می دهد که بر اساس نیازها و خواسته های درونی خود می باشد که پس از آگاهی از آن خواسته ها جرأت دستیابی به هدف را در خود تقویت می کند و از توانایی لازم برای عملی ساختن خواسته های خود برخوردار می شود. زنان روستایی بخش قابل توجهی از وقت و انرژی خود را در قالب تعهدات خانوادگی صرف فعالیتهایی می کنند که غالبا در محاسبات تولید و درآمد ملی نادیده گرفته می شود و عمده ترین بازتاب این نادیده انگاری در افزایش نابرابری و کاهش بهره مندی آنها از منابع دیده می شود لذا در خصوص زنان روستایی نیز واژه توانمند سازی را می توان سطحی از توسعه مرزی دانست که فرد بواسطه آن امکان انتخاب بر اساس خواست های خود می یابد و بر موانع پیشرفت غلبه می یابد.
زنان روستایی چه نقشی در تولید و توسعه روستایی دارند؟
جایگاه و نقش زن روستایی در توسعه کشاورزی بر کسی پوشیده نیست. براساس اطلاعات و آمار فائو زنان روستایی حدود 40 درصد فعالیتهای کشاورزی را به خود اختصاص می دهند. در حقیقت زنان روستایی به عنوان نیروی کار جمعیت زیادی را در همه کشورهای در حال رشد و از جمله کشور ایران تشکیل می دهند واین جمعیت در برخی از کشورها به بیش از 80درصد نیروی فعال در بخش کشاورزی می رسد. دراستان هرمزگان نیز بخش وسیعی از تولیدات کشاورزی،فراورده های دامی بر عهده زنان بوده و جمعیت زنان ودختران روستایی بالای 15 سال حدود 300 هزار نفر برآورد می شود که یک چهارم جمعیت استان را تشکیل می دهد.اگر بخواهیم نقش زنان روستایی را در توسعه روستا بیان نماییم می توان به نقش عمده آنها در فعالیتهای کشاورزی و تولیدات دامی ،زراعی و باغی ، صنایع دستی روستایی و نیز فراوری و نگهداری و فروش محصولات کشاورزی اشاره کرد.
در کاهش ضایعات کشاورزی چطور ؟
  این بحث نیز توجه مسئولان بخش کشاورزی را به خود جلب کرده و آموزش های لازم در جهت افزایش سطح آگاهی و اندیشه زنان و دختران روستایی صورت می پذیرد و آنان از آخرین دستاوردهای عملی و نحوه تغییر و تبدیل فراوری محصولات مختلف کشاورزی به مواد جدید آگاهی می یابند و این امر جز از طریق توجه خاص به آموزش میسر نخواهد شد.
در زمینه آموزش زنان روستایی چه طرحهایی اجرا می شود؟
با توجه به اهداف سازمان جهاد کشاورزی در زمینه آموزش زنان روستایی که مهمترین آن بحث توانمندسازی زنان روستایی می باشد از طریق طرحهای آموزش زنان صورت می گیرد که این طرح از طریق اجرای کلاسهای آموزشی کوتاه مدت و بلندمدت،بازدید های آموزشی ، کارگاههای آموزشی در زمینه های مختلف و عناوین متفاوت بر اساس نیازسنجی انجام شده صورت می پذیرد. کارگاههای الگویی آموزشی اشتغالزا نیز با هدف الگوسازی فعالیتهای اشتغالزا از جمله کارگاههای پرورش طیور بومی ، دام و آبزیان در استخرهای آب کشاورزی ، پرورش قارچ خوراکی و... از دیگر این برنامه هاست . یکی دیگر از طرحهای مهم در این زمینه طرح ایجاد و توسعه صندوقهای اعتبارات خرد زنان روستایی و نیز طرح انتخاب و آموزش تسهیلگران توسعه روستایی می باشد.
صندوقهای اعتبارات خرد زنان روستایی چه هدفی را دنبال می کند؟
از جمله اهداف این طرح می توان به توانمندسازی جامعه محلی از طریق ایجاد بستری مناسب برای مشارکت جمعی زنان در قالب گروههای اعتبار -  پس انداز، آگاه سازی زنان روستایی نسبت به توانمندی اقتصادی در روستا، ارتقاء مهارتهای فردی واجتماعی زنان از طریق برنامه های آموزشی ، تجهیز و پس انداز و اعطای وام های کوچک به خانوارهای روستایی در جهت تامین منابع مالی درآمدزا اشاره نمود.
چند صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی تاکنون ایجاد شده ؟
   در حال حاضر 29 مورد صندوق اعتبارات خرد زنان در 29 روستای استان ایجاده شده است که اولین مورد در سال 1381 در روستای تخت و آخرین آن نیز در سال گذشته در روستای کوه حیدر بشاگرد  می باشد که انشالله این طرح با توجه به استقبال زنان روستایی در سالیان آتی نیز توسعه خواهد یافت.در حال حاضر این صندوقها در روستاهای تابعه شهرستانهای جاسک، حاجی آباد، رودان، میناب ، بندرعباس و قشم ایجاد شده است.     
نحوه عملکرد این صندوقها را توضیح دهید؟
پس از برگزاری جلسات توجیهی با توجه به نیازسنجی و زمینه یابی قبلی گروه محلی عضو صندوق مشخص می شود و سپس در ادامه برگزاری جلسات توجیهی انتخاب مدیر عامل وهیئت مدیره صندوق صورت می پذیرد و گروه به توافقات لازم در زمینه میزان پرداخت سپرده ماهیانه، زمان برگزاری جلسات و ... دست می یابند. در مرحله بعدی بایستی گروه در مدت شش ماه مبالغی را به عنوان سپرده به صندوق بسپارند و با کمک اعتباری ویژه ای که سازمان جهاد کشاورزی به صندوق می دهد گروهبندی افراد به دسته های مختلف کاری از جمله گروه دامداری، صنایع دستی،کشاورزی و ... تقسیم می شوند که بر اساس نوع کار و توانایی فرد می باشد. در طول این مدت آموزشهای عمومی و اختصاصی نیز به گروههای کاری ارائه می شود و پس از آن اعطای وام بر اساس اعتبارصندوق صورت می پذیرد که بر حسب طرح، نوع و زمان باز پرداخت متفاوت می باشد.
از محاسن کار می توان به در اختیار قرار دادن منابع مالی مورد نیاز جهت طرحهای اشتغالزای کوچک بدون بروکراسی اداری می باشد که با توجه به اینکه صندوق در روستا تشکیل می شود از رفت و آمدها و هزینه های دیگر نیز جلوگیری می گردد. ضمانت وامها نیز بصورت گروهی از افراد همان گروه کاری می باشد که از محاسن دیگر طرح می باشد. در حال حاضر نیز حدود 1400 نفر از زنان روستایی تحت پوشش قرار داده است.
 برای ارتقاء سطح آموزشی و مهارتی زنان روستایی در فعالیتهای تولیدی و کشاورزی چه راهکارهایی را پیشنهاد می کنید؟
  
سرمایه گذاری در آموزش زنان روستایی موجب ارتقای سطح بهره وری ، افزایش تولید و درآمد خواهد شد . معمولا اجرای طرحهایی مانند طرحهای توسعه صندوقهای اعتبارات خرد زنان روستایی با توجه به توانمند سازی زنان در ابعاد مختلف با بهره گیری از آموزشهای عمومی مانند اصول مشارکت، تسهیلگری ، کارآفرینی مقدماتی و پیشرفته و آموزشهای تخصصی بخش کشاورزی و نیز بهره مندی از منابع مالی جهت گسترش فعالیتهای درآمدزا از طرحهای توسعه ای پایدار محسوب می شود که   می تواند زمینه ساز و بسترساز اجرای طرحهای اشتغالزایی در روستا ها باشد.
بطور کلی فعالیتهای مربوط به امور زنان روستایی با توجه به حجم اندک اعتبارات طرحها نسبت به میزان متقاضیان بخش پاسخگوی نیاز در این زمینه نمی باشد. ضمن قدردانی از مسئولان سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان در حمایت از فعالیتهای امور زنان روستایی امید می رود که با حمایت بیشتر مسئولان استان نیز در سالهای آتی با توسعه فعالیتهای آموزش زنان روستایی گامهای بلندتری در جهت حمایت از این قشر پر تلاش بردارد.

www.hormozgan-agri-jahad.com

 
پنج شنبه بیست و ششم 5 1391 6:3 بعد از ظهر
X