معرفی وبلاگ
سلام:بازدیدکننده گرامی برای حمایت ازتولیدات داخلی حتی الامکان ازخریداجناس خارجی پرهیزکنیددراین وبلاگ سعی می شودراه کارهای مناسب برای تقویت نیروی تولیدی این مرزوبوم ارائه گرددایده های شماعزیزان راجهت به قدرت رسیدن تولیدات وطن پذیراهستیم دریغ نفرمایید باتشکرمدیروبلاگ
دسته
توليد ايراني-افتخار جهاني
آموزش طراحي قالب براي تبيان
حمايت ازاقتصاد،كاروتوليدملي
لينگ دوستان
لينگ دوستان
لينگ دوستان
لينگ دوستان
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 497867
تعداد نوشته ها : 163
تعداد نظرات : 7
 حمايت از توليد ملي  حمايت از توليد ملي

ما می توانیم


ذائقه ایرانی ، کالای ایرانی


تولید ملی
Rss
طراح قالب
GraphistThem273

گروه صنعت و معدن: طرح انتزاع وظايف و اختيارات بخش كشاورزي از وزارت صنعت معدن و تجارت با مخالفت گسترده‌اي از سوي كارشناسان، فعالان بخش خصوصي و نمايندگان مجلس رو‌به‌رو شده است.

 

مخالفت‌هايي‌كه به صراحت و با ارائه دلايل گوناگون در رسانه‌هاي همگاني مطرح شده است. تناقض‌هايي كه طرح انتزاع با وظايف هر دو وزارتخانه‌- صنعت، معدن و تجارت و جهاد كشاورزي- دارد، ايجاد زمينه براي موازي‌كاري‌هايي كه به كندي در انجام امور منجر خواهد شد، نتايج نا‌مطلوبي كه اجراي برنامه‌هايي مشابه اين طرح در گذشته به دنبال داشته است،  ناتواني وزارت جهاد در اجراي و تحقق برنامه‌ها و اهداف محول شده گذشته تنها نمونه‌اي از دلايلي بوده و هست كه در مخالفت با اجراي طرح انتزاع مطرح شده است.

 


 

گروه صنعت و معدن: طرح انتزاع وظایف و اختیارات بخش کشاورزی از وزارت صنعت معدن و تجارت با مخالفت گسترده‌ای از سوی کارشناسان، فعالان بخش خصوصی و نمایندگان مجلس رو‌به‌رو شده است.

 

 

 

مخالفت‌هایی‌که به صراحت و با ارائه دلایل گوناگون در رسانه‌های همگانی مطرح شده است. تناقض‌هایی که طرح انتزاع با وظایف هر دو وزارتخانه‌- صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی- دارد، ایجاد زمینه برای موازی‌کاری‌هایی که به کندی در انجام امور منجر خواهد شد، نتایج نا‌مطلوبی که اجرای برنامه‌هایی مشابه این طرح در گذشته به دنبال داشته است،  ناتوانی وزارت جهاد در اجرای و تحقق برنامه‌ها و اهداف محول شده گذشته تنها نمونه‌ای از دلایلی بوده و هست که در مخالفت با اجرای طرح انتزاع مطرح شده است.

 

 

 

 

 

برهم زدن نظم موجود با واگذاری وظایف جدید به وزارت جهاد
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در گفت‌وگو با خبرنگار «گسترش صنعت» با اشاره به عدم توانایی این وزارتخانه برای قبول دریافت وظایف جدید اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی هنوز در شوک ادغام دو وزارتخانه جهاد و کشاورزی قرار دارد و هنوز نتوانسته اقدامات مناسبی در بخش کشاورزی انجام دهد حتی در زمینه امور دامپروری که وضعیت مناسبی داشتیم نیز موفق به حفظ آن وضعیت نشد. سید‌حمید حسینی افزود: این وزارتخانه در چند سال گذشته با تصمیم‌گیری‌های غلط بسیار ضعیف عمل کرده است این در حالی است که چندی پیش این وزارتخانه مسو‌ولیت تعیین تعرفه‌ها را بر‌عهده گرفت اما در طول چند روز تعرفه شکر را بارها بالا و پایین کرد که نشان از بی‌مسوولیتی و بی‌کفایتی این وزارتخانه دارد. وی با اشاره به کارکرد ضعیف وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: این وزارتخانه به‌طور قطع کارکرد خوبی در امور تجاری کشور نخواهد داشت چرا‌که تخصص لازم را در اختیار ندارد تا صادرات و واردات و حتی تعیین تعرفه‌ها ر‌ا عهده‌دار شود.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران تصریح کرد: این وزارتخانه با کارکرد فعلی خود نه‌تنها کمکی نخواهد کرد بلکه نظم موجود را بر‌هم می‌زند و به طور قطع تنظیم بازار را به بخش خصوصی و تشکل‌ها خواهد سپرد این در حالی است این تشکل‌ها نیز توسط این وزارتخانه قوی نشده‌اند و نمی‌توانند مسو‌ولیت تنظیم بازار را بر‌عهده بگیرند. حسینی اظهار کرد: این وزارتخانه در امور واگذار شده به آن موفق نخواهد بود مگر آنکه شاهد تغییراتی در ساختار آن و همچنین تقویت وزارت جهاد کشاورزی باشیم. در این خصوص مجلس شورای اسلامی باید بدون تعصب به این موضوع نگاه کند چرا‌که لازمه حمایت از بخش کشاورزی در گرو حمایت از وزارت جهاد کشاورزی نیست.
وی با بیان اینکه با اجرای هفت طرح تحول اقتصادی شاهد رفع مشکلات بخش کشاورزی خواهیم بود، افزود: بخشی از مشکلات کشاورزان به خارج از وزارتخانه بر‌می‌گردد و لزومی ندارد برای حمایت از آنها مسوولیت‌های جدیدی بر‌عهده وزارت جهاد کشاورزی گذاشته شود.

 

 

 

دلیل عجله مجلس را نمیدانم
یک عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران نیز در این‌باره گفت: نمی‌دانم دلیل این همه عجله مجلس برای اجرایی کردن طرح انتزاع وظایف و اختیارات بخش کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و الحاق آن به وزارت جهاد کشاورزی چیست. مسعود دانشمند در گفت‌وگو با «گسترش صنعت» افزود: مجلس باید برای انجام این کار بررسی‌های جامع صورت دهد،‌ به‌عنوان نمونه جدا کردن فرش از بدنه وزارت صنعت، معدن و تجارت و الحاق آن به کشاورزی از اصل اشتباه است. چراکه این مساله هیچ ارتباطی با فعالیت‌های وزارت جهاد کشاورزی ندارد. وی با بیان این‌که فرش جزو صنایع‌دستی محسوب می‌شود، تصریح کرد: چنانچه طرح انتزاع اجرایی شود، علاوه بر کارگاه‌های بافت فرش دستی و ماشینی صنایع دیگری نظیر گلیم، گبه، قلم‌کاری، میناکاری، و... نیز باید به جهاد کشاورزی الحاق شود، اما این کار با شرح وظایف این وزارتخانه همخوانی ندارد. وی با بیان این‌که اگر نمایندگان مجلس می‌خواهند کار ریشه‌ای انجام دهند باید عجله نکنند، اظهار کرد: به‌طور قطع آنها نمی‌توانند تا پایان سال این طرح را به سرانجام برسانند، چراکه عملا دو ماه دی و بهمن از مجلس هشتم باقی مانده است و نمایندگان، اسفندماه در حوزه‌های انتخابیه خود هستند. دانشمند با بیان این‌که بنابراین دیگر حوصله‌ای برای بررسی همه جانبه طرح انتزاع باقی نمی‌ماند، خاطرنشان کرد: چه ایرادی دارد مجلس نهم با بررسی جامع و استفاده از نظر کارشناسان این اقدام را انجام دهد، به‌طور قطع این کار منافع کشور را تامین می‌کند.

 

 

 

مشکلات وزارت جهاد دو چندان می‌شود
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران نیز گفت: وزارت جهاد کشاورزی نه تنها در انجام وظایف تعیین شده خود دچار مشکل است بلکه مشکلات این وزارتخانه با اجرای با این طرح دو چندان خواهد شد. محمدحسن برخوردار با بیان اینکه اجرای طرح انتزاع وظایف و اختیارات بخش کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و واگذاری آن به وزارت جهاد کشاورزی برخلاف کوچک‌سازی دولت است، افزود: اجرای این طرح مانند این است که یک وزارت صنعت کوچک به وزارت جهاد ملحق شود. وی با تاکید بر اینکه سیاست‌هایی که تاکنون از سوی وزارت جهاد کشاورزی در بخش‌های مختلف کشاورزی اجرایی شده سیاست‌های درستی نبوده است، اظهار کرد: براساس همین برای سیاست‌هایی که تاکنون وزارت جهاد کشاورزی در دست اجرا داشته، نمی‌توان نمره قابل قبولی به این وزارتخانه داد و اجرای طرح انتزاع نیز مشکلی از مشکلات این وزارتخانه حل نخواهد کرد. به گفته برخوردار با این طرح، بخشی از اختیارات سازمان توسعه تجارت، سازمان ملی استاندارد و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان سلب می‌شود و این طرح به موازی‌کاری منجر خواهد شد.
مسوولیت‌های جهاد را سنگین‌تر نکنید
نایب رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف نیز در گفت‌وگو با خبرنگار «گسترش صنعت» با طرح این پرسش که متولیان طرح واگذاری امور مربوط به سیاست‌گذاری و برنامه‌‌ریزی تجاری در فرش دستباف به وزارت جهاد کشاورزی و جدایی آن از وزرات صنعت، معدن و تجارت با چه رویکرد و با چه توجیه‌ و استدلال کارشناسی پیشنهاد مذکور را ارائه داده‌اند‌، گفت‌: با اجرای این طرح، متولیان سیاست‌های تجاری و امور تولیدی در حوزه کالاهای غیرنفتی کشور‌،دو وزارتخانه خواهد بود که شرایط فضای کسب‌وکار را برای صادرکنندگان و واردکنندگان و امور بازرگانی کشور در شرایطی که تحریم جهانی بر اقتصاد کشور سنگینی می‌کند و نیازمند ساز‌وکارهای برون رفت از این وضعیت است، دوچندان می‌کند. رضی میری با تاکید بر لزوم توجه به صادرات غیرنفتی و محصولاتی همچون فرش و پسته در دنیای امروز، اظهار کرد: به طور قطع ضرر و زیان هر نوع عامل بازدارنده در مسیر صادرات و توسعه آن به‌صورت مستقیم متوجه ملت و دولت خواهد شد. وی گستردگی فعالیت‌های وزارت جهاد کشاورزی در کشور را مورد اشاره قرار داد و با تاکید بر اینکه نباید مسوولیت‌های جهاد را سنگین‌تر کرد، افزود‌: افزودن بر بار مسوولیت‌های این وزارتخانه‌ها نتیجه‌ای جز کندی در پیشبرد انجام امور و حتی در برخی موارد عدم اجرای فعالیت‌ها نخواهد داشت. میری خاطرنشان کرد: به هرحال هر رویکردی که قرار است در ساختار وظایف و اختیارات وزارتخانه‌ها و در حوزه‌های مطرح شده در طرح تغییری ایجاد شود باید با ملاحظات بسیار و انجام کار کارشناسی در یک بازه بلندمدت انجام شود نه اینکه تنها یک انتزاع اسمی صورت بگیرد.

 

 

 

نطقی برای انتزاع اختیارات به جهاد وجود ندارد
عضو هیات‌رئیسه اتحادیه صادرکنندگان فرش نیز با بیان این که امور مربوط به تولید و عرضه داخلی و خارجی و بخشی از تامین مواد اولیه این محصول به وزارت صنعت، معدن و تجارت مربوط می‌شود، افزود: در چنین شرایطی مطرح کردن طرح انتزاع اختیارات و مسوولیت‌های فرش دستباف به وزارت جهاد کشاورزی غیر منطقی است. هوشنگ فاخر در گفت‌وگو با خبرنگار «گسترش صنعت» با بیان این که بخش کشاورزی طیف وسیعی از بخش‌ها از جمله محصولات زراعی و باغی، محصولات جنگلی، مرتعی، شیلات و آبزیان، دام، طیور و پرندگان و صنایع تبدیلی را شامل می‌شود، تصریح کرد:  به عنوان مثال بخش جنگل‌ها و مراتع کشور آنچنان اهمیت دارد که می‌تواند نامزدی برای ایجاد وزارت جنگل و مراتع باشد. وی تصریح کرد: واگذاری امور مربوط به تولید و تجارت فرش دستباف و صنایع غذایی و محصولات کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی باعث تضعیف موقعیت کنونی آن می‌شود. نایب‌رئیس اتاق بازرگانی و صنایع معادن تبریز با بیان اینکه تنها تامین مواد اولیه فرش دستباف به بخش کشاورزی مربوط می‌شود که بخشی از آن نیز هم اکنون از محل واردات تامین می‌شود، اظهار کرد: بخش تولید و فروش این محصول در بازارهای داخلی و خارجی و تامین بخشی از مواد اولیه آن به وزارت صنعت، معدن و تجارت مربوط می‌شود در چنین شرایطی مطرح کردن طرح انتزاع فرش دستباف به وزارت جهاد غیر منطقی است.

 

 

واگذاری مسوولیت‌های جدید به وزارت کشاورزی عاقلانه‌ نیست
قائم‌مقام دبیر کل‌ شبکه خانه‌های صنعت و معدن ایران با بیان اینکه در پیشینه سیاست‌گذاری وزارت جهاد کشاورزی، استراتژی مشخص و منتشر شده‌ای برای تولید محصولات کشاورزی وجود ندارد، گفت: این امر نشان داده که وزارت جهاد برای فعالیت‌های خود سیاست مشخصی ندارد و واگذاری مسوولیت‌های جدید نیز به نظر کار عاقلانه‌ای نخواهد بود. آرمان خالقی در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش صنعت با اشاره به سابقه وزارت صنعت، معدن و تجارت در دوره قبلی فعالیت خود، افزود: این وزارتخانه با تشخیص اینکه تولید داخل پاسخگوی نیازهای داخل نیست اجازه واردات محصولات را صادر می‌کرد اما با اجرای طرح انتزاع موازی‌کاری در بحث نظارت و تشخیص نیازها به‌وجود خواهد آمد. وی اظهار کرد: با این تفاسیر عملکرد موسسه استاندارد برای نظارت بر کیفیت، سازمان توسعه تجارت برای امور صادرات و واردات و مراکز تحقیقاتی وزارت جهاد کشاورزی با یکدیگر تداخل خواهد داشت چرا که عرضه محصولات کشاورزی در صورتی اتفاق خواهد افتاد که شاخص‌های کیفی را داشته باشد. خالقی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی تاکنون به این شاخص‌ها دست نیافته است، گفت: در دوره زمانی خاصی وزارت جهاد کشاورزی نسبت به ارائه صدور مجوز و پروانه بهره‌برداری صنایع تبدیلی اقدام کرد که این امر موازی‌کاری‌هایی با وزارت صنعت، معدن و تجارت داشت چرا که هرکدام از وزارتخانه‌ها به صورت مستقیم و جزیره‌ای عمل کردند که مشکلاتی به‌وجود آمد. قائم مقام دبیر‌ کل‌ شبکه خانه‌های صنعت و معدن ایران تصریح کرد: بخش کشاورزی مانند معدن، نفت و پتروشیمی تهیه‌کننده مواد اولیه است بنابراین باید اطلاعات کاملی در زمینه تولید محصولات وجود داشته باشد از سوی دیگر باید اطلاعات توانایی تولید نیز وجود داشته باشد. وی خواستار شفافیت اطلاعات مربوط به تولید شد و گفت: در بحث صنایع تبدیلی وزارت جهاد کشاورزی باید توان تولید صنایع مرتبط در این زمینه را اعلام کند تا نسبت به ظرفیت موجود، کشاورزان نسبت به سرمایه‌گذاری کشاورزی تشویق کنیم. خالقی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی با توجه به رسالت کاری خود باید به دنبال تامین منافع کشاورزان باشد، تصریح کرد: باید بپذیریم که محصولات در دنیا دارای یک قیمت مشخص و جهانی هستند و اگر قرار است محصولات کشاورزی ایران نیز در بازارهای جهانی عرضه شود باید دارای قیمت و همچنین کیفیت جهانی باشد. وی در ادامه با اشاره به قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی تصریح کرد: بهره‌وری در بخش کشاورزی زمانی اتفاق خواهد افتاد که از کشاورزی سنتی فاصله گرفته و به سمت کشاورزی صنعتی حرکت کنیم که موضع وزارت جهاد کشاورزی در این خصوص مشخص نیست در صورتی که بهره‌وری بخش کشاورزی تنها در سایه این امر امکانپذیر خواهد شد. خالقی با بیان اینکه با اجرای طرح انتزاع احتمال به‌وجود آمدن مداخله برای نظارت نیز وجود خواهد داشت، گفت: نظارت بر هر کدام از بخش‌ها باید برعهده سازمان مربوطه باشد به‌عنوان مثال واردات و صادرات محصولات کشاورزی باید در زیرمجموعه سازمان توسعه تجارت قرار گیرد.

www.gostareshonline.com

 

چهارشنبه هشتم 6 1391 9:38 بعد از ظهر
X