معرفی وبلاگ
سلام:بازدیدکننده گرامی برای حمایت ازتولیدات داخلی حتی الامکان ازخریداجناس خارجی پرهیزکنیددراین وبلاگ سعی می شودراه کارهای مناسب برای تقویت نیروی تولیدی این مرزوبوم ارائه گرددایده های شماعزیزان راجهت به قدرت رسیدن تولیدات وطن پذیراهستیم دریغ نفرمایید باتشکرمدیروبلاگ
دسته
توليد ايراني-افتخار جهاني
آموزش طراحي قالب براي تبيان
حمايت ازاقتصاد،كاروتوليدملي
ديكشنري آنلاين
لينگ دوستان
لينگ دوستان
لينگ دوستان
لينگ دوستان
لينگ دوستان
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 404903
تعداد نوشته ها : 684
تعداد نظرات : 43
 حمايت از توليد ملي  حمايت از توليد ملي

ما می توانیم


ذائقه ایرانی ، کالای ایرانی


تولید ملی
Rss
طراح قالب
GraphistThem273

نظام اقتصادي حاكم در دنياي فعلي، بر اساس برداشت و تفسير خاصي كه از خدا، جهان، انسان و جامعه ارائه مي دهد، بنيانهاي خود را بنا نهاده، و انسان‌محوري را در همه فعاليتهاي اقتصادي، اصل پايداري قرار داده، و نظام اقتصادي را بر پايه اعتقاد به اين آموزه ها طراحي و اجرا كرده است. در هر نظامي، الگوهاي رفتاري در عرصه فعاليت هاي اقتصادي، برخاسته از حقوق اقتصادي ويژه و حقوق اقتصادي، از اصول و قواعد اساسي نظام اقتصادي آن شكل مي گيرد، و آن اصول و قواعد اساسي، بر اساس ديدگاه خاصي كه هر نظامي درباره مقوله‌هاي خدا، جهان، انسان و جامعه ارائه مي دهد، سامان مي يابد؛ براي مثال، در نظام اقتصاد سرمايه داري يكي از عوامل تعيين كننده ميزان پس انداز و سرمايه‌گذاري، نرخ بهره است. (1)‏
گفتار اول: خداشناسيمهمترين پرسشي كه ممكن است درباره خداشناسي براي مخاطبان اين بحث پيش آيد، آن‌است كه چگونه ممكن است خداشناسي انسان در رفتارهاي اقتصادي او، بلكه در نظام اقتصادي تاثير داشته باشد، و نيز نوع برداشت خاص از خدا‌شناسي باعث پذيرش نوع خاصي از رفتارهاي اقتصادي در عرصه خرد و كلان و همچنين باعث پذيرفتن نظام اقتصادي متمايزي با ساير نظامها شود؟اگر پاسخ سئوال پيشين مثبت باشد، ضرورت دارد به مقوله خداشناسي ازديدگاه امير مومنان(ع) و تاثير آن در زمينه اقتصادي بپردازيم؛ وگرنه به اين بحث نيازي نخواهد بود. براي‌نشان دادن اين ضرورت به استدلالهاي فلسفي و كلامي نيازي نيست؛ بلكه با اشاره اي كوتاه به تاريخ مباني اعتقادي ساير نظامهاي اقتصادي و تاثير نوع باور آنها درباره خدا در شكل گيري نظام اقتصادي آنها مطلب روشن خواهد شد. ‏اساسي ترين مباني اعتقادي و فلسفي نظام سرمايه‌داري ليبرال، «دئيسم» است. اين ديدگاه رابطه خداوند را با جهان طبيعت و انسان به‌گونه خاصي بيان مي‌كند. هرچند دئيستها به چند بخش تقسيم مي شوند، اينجا به تناسب بحث به دو دسته آنها اشاره مي شود:


الف- گروهی از آنها بر این باورند که خداوند متعالی جهان طبیعت را آفریده و نظام طبیعی را که کارآمدترین نظام است، در آن قرار داده، و خود هیچ گونه دخالت تکوینی مستمر و هدایت تشریعی ندارد. آنچه نیاز ابنای بشر است، بر اساس مشیت الهی در نظام طبیعی قرار داده شده. بر اساس این دیدگاه، خداوند، همانند ساعت سازی است که جهان طبیعت را همانند ساعت آفریده و آن‌را به حال خود رها ساخته است و خود به خود و به نحو احسن کار می کند.‏ نظام اقتصادی نیز جزئی از نظام طبیعی است که خداوند در آن هیچ‌گونه دخالتی ندارد. برای آنکه نظام اقتصادی به بهترین نحو کار کند و مردم و جامعه را به رفاه برساند، باید از هرگونه دخالت نیروهای بیرونی در اقتصاد جلوگیری کرد. این نظام طبیعی اقتصادی به‌وسیله «دست راهنمای» هوچسن (‏francic hutcheson‏) یا «دست نامرئی» آدام اسمیت به‌بهترین نحو به بقای خود برای به سعادت رساندن ابنای بشر ادامه می‏دهد، بنابراین، در عرصه اقتصادی، هدایت تکوینی مستمر خداوند وجود ندارد و نیز به هدایت تشریعی او نیازی نیست.‏
ب- گروهی از دئیست ها منکر هدایت تکوینی مستمر خداوند نیستند؛ اما آن را در حد نظارت بر اینکه نظام طبیعی درست عمل کند، محصور می‏دارند»؛ ولی هدایت تشریعی و وحی را به‌طور کلی منکرند.‏
دیدگاه دئیسم آثار و نتایجی به دنبال داشته که مهمترین آنها عبارتند از:
1- بی‏نیازی از قانونگذاری: خداوند متعال بهترین قوانین و ضوابط را در نهاد نظام طبیعی قرار داده است و این نظام نیز به‌طور خودکار به بهترین نحو کار می‏کند؛ درنتیجه به بهره گیری از وحی در تنظیم رفتارهای اقتصادی نیازی نیست. عقل بشر نیز باید کمک کند تا نظام اقتصادی طبیعی درست درک، مطابق با آن مشی شود.‏
‏2- عدم مداخله دولت: دخالت دولت در اقتصاد، باعث اختلال در نظام طبیعی حاکم بر رفتارهای اقتصادی مردم می‏شود. وقتی هرکس به‌دنبال منفعت شخصی خود باشد، به‌طور خودکار، نفع عموم تامین خواهد شود؛ البته حضور دولت جهت برطرف کردن برخی موانع و ایجاد کننده نظم طبیعی لازم است.
3- آزادی اقتصادی (آزادی در کار، تجارت داخلی و خارجی و...): فقط در چنین وضعی «دست راهنما» یا «دست نامرئی»، بازارها را به تعادل می‏رساند؛ چون طبیعت به‌طور خودکار و بدون نیاز به دخالت دست خارجی در حال تعادل است. وقتی مردم آزاد باشند و در وضعیت رقابتی به فعالیت اقتصادی بپردازند، تمام بازارها به‌صورت خودکار به تعادل خواهند رسید. ‏ پی‏نوشت‏:  1- این نوشتار، تلخیص، تنظیم و بازنویسی جاوید یاری است از کتاب «نظام اقتصاد علوی»، احمد علی یوسفی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 1387.

m3657z.blogfa.com

يکشنبه اول 5 1391 9:59 بعد از ظهر
X